Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandartspraktijk Zundert? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer .

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:00 - 12:30 | 13:30 - 17:00
dinsdag08:00 - 12:30 | 13:30 - 17:00
woensdag08:00 - 12:30 | 13:30 - 17:00
donderdag08:00 - 12:30 | 13:30 - 17:00
vrijdag08:00 - 12:30
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Molenstraat 170
Zundert 4881 GG
Route

Patiëntervaringen

2476 reviews · ⭐ 8.7 gemiddeld

vlot

Na korte wachttijd vlot en vriendelijk geholpen

Redelijk goed

Iedereen is erg vriendelijk. Ik mis alleen dat het kleine beetje tandsteen verwijderd wordt. Ik ben nu 2 keer geweest en geen 1 keer werd er tandsteeen verwijderd. Op mijn vraag waarom niet, werd er fezegd dat ik geen tandsteen heb. Dit lijkt mij sterk, want bij mijn andere tandarts werd elk half jaar een beetje verwijderd. Wordt er nu gewacht totdat het tandsteen zo duidelijk aanwezig is voordat het verwijderd wordt? Of ik het verzoek krijg om een afspraak bij de mondhygienist? Ik vind het vervelend dat ik dan nog een extra afspraak nodig heb voor het verwijderen van tandsteen.

heel goed

heel goed en vriendelijk door dhr ong

Erg prettig

Tandarts Ong is een klantvriendelijke arts die erg betrokken is bij de klient en zeer deskundig

Flexibel, deskundig en vriendelijk

Plezierig geholpen, ook aardig voor obze zoon van 7. Kindvriendelijk.

Prettig

Zeer goed geholpen

Prettig en vakkundig

Vriendelijke mensen, professionele benadering.

Fijn geholpen

Hele aardige tandarts. Ook voor de kinderen

goed

prettig en kundig

Top

Heel fijn. Niets op aan te merken.

een prettige eerste kennismaking

een prettige eerste kennismaking

Prima uitleg en behandeling

Vlot behandeld maar wel met duidelijke uitleg. Vriendelijk en respectvol, zeker gezien mijn angst bij gebitsbehandelingen geeft dat meer rust.

netjes en vriendelijk behandeld

weer een nieuwe tandarts en ik houd niet van verandering,maar het viel veel mee,tot over een half jaar.

Normaal wel goed

Maar deze keer ben ik ruim 45 minuten binnen geweest voor de periodieke controle

gewoon goed

gewoon goed

Goed

Het was fijn dat.ik terecht kon met mijn kiespijn.

Heel fijn.

Snel geholpen, bij receptie en de tandarts. Was jaarlijkse controle,

altijd snel en fijn geholpen

vakkundige en heel aardige tandarts geeft duidelijk antwoord op je vragen

Proffesioneel

De zorg voor mijn tanden is in goede handen

Goede ervaring

Goede ervaring

Vakman met empathie.

Deze tandarts denkt met je mee en geeft keuzes zonder afbreuk te doen aan kwaliteit..

Heel tevreden

Goed geholpen, goede uitleg en de preventie assistente was heel goed

goed

goed ontvangen en met respect behandeld